Mapowanie strumienia wartości – Filozofia Lean opiera się na zrozumieniu potrzeb Klienta oraz zidentyfikowaniu tego, co stanowi dla niego wartość w produkcie – za całą resztę Klient nie chce zapłacić. Mapując realizowany procesy wytwórczy można zobaczyć, które z czynności w procesie nie powodują zwiększenia wartości wyrobu z punktu widzenia Klienta, natomiast wpływają na jego koszt.

Wdrożenie :

  1. Szkolenie z zakresu mapowania strumienia wartości (7  kroków mapowania, zrozumienie pojęć takich jak: wąskie gardło, strumień wartości, mapa stanu obecnego, mapa stanu przyszłego)
  2. Zrobienie Mapy Stanu Obecnego, pytania przejściowe w celu osiągnięcia Stanu Przyszłego, Zrobienie Mapy Stanu Przyszłego
  3. Plan doskonalenia procesów: cele, ramy czasowe, zadania

Korzyści:

  • identyfikacja źródeł marnotrawstwa w przedsiębiorstwie – poznasz nie tylko przyczyny, ale również źródła – a to właśnie one są odpowiedzialne za poziom jakości produktów, długości czasu realizacji zamówienia Klienta (Lead Time) oraz wielkości kosztów ponoszonych podczas realizacji zamówienia. Znając „wąskie gardła” w Twoim przedsiębiorstwie jesteś w stanie je wyeliminować i „uwolnić” zyski, które się za nimi kryją,
  • zobrazowany strumień wartości  przedsiębiorstwa ­pomaga zobaczyć przepływy, za pomocą których będziesz mógł szybko reagować na zmieniające się potrzeby Klientów – Twoja produkcja stanie się elastyczna!
  • skrócenie czasu przepływu produktu lub usługi przez firmę nawet do 80% - Twój Klient doceni ten fakt zamawiając po raz kolejny. Ponadto Twoja konkurencyjność na rynku znacząco wzrośnie zostawiając konkurencję daleko w tyle.

 Pozostałe techniki:

  1. Kaizen (więcej)
  2. Kanban (więcej)
  3. SMED (więcej)
  4. Zarządzanie wizualne (więcej)
  5. 5S (więcej)
  6. Poka-Yoke (więcej)
  7. Karta Stanowiska Pracy (więcej)
  8. Supermarket (więcej)
  9. Analiza Problemów (więcej)

Powrót do Lean Management