Opis
Odpowiedzialność społeczna biznesu to idea promująca aktywność gospodarczą opartą na uwzględnianiu interesów: pracowników, właścicieli i społeczności lokalnej.
Podczas podejmowania decyzji biznesowych warto zastanowić się nad ich oddziaływaniem w kontekscie interesów pracowników i społeczności lokalnej. Każda zmiana, optymalizacja, inwestycja, czy projekt powinna uwzględniać interesy wskazanych grup. Często niewielkie modyfikacje, nie odbiją sie negatywnie na wynikach, a mogą przysporzyć zadowloenia i partycypacji pracowniczej oraz okażą się okazją do pozytywnego oddziaływania na społeczność lokalną.
Z pomocą przychodzi nam norma ISO 26000, która jest zbiorem dobrych praktyk w zakresie CSR. Opracowywana i wdrażana podczas projektu strategia CSR jest jedną z funkcjonalnych strategii biznesowych. Ma być jasną deklaracją zarządzających, że organizacja przyjmuje filozofię odpowiedzialnego biznesu i wszelka działalność gospodarcza będzie podlegała analizie pod kątem interesów społeczności lokalnej, pracowników i właścicieli.
Ścieżka wdrożenia
Projekt wdrożenia systemu CSR obejmuje:
- Przyjęcie polityki CSR przez Zarząd,
- opracownie strategii CSR
- określenie modelu wdrażania działań CSR,
- określenie podstawowych działań CSR w stosunku do pracowników,
- określenie podstawowych działań CSR w stosunku do społeczności lokalnej,
- szkolenia
- zewnętrzna i wewnętrzna promocja CSR
Z pomocą w budowie CSR przychodzi norma ISO 26000.
Korzyści
CSR jest narzędziem odpowiedzialności społecznej, budowania pozytywnego wizerunku oraz ma istotny wpływ na motywację pracowników.
Zaangażowanie zarządzających w rozwój przedsiębiorstwa z poszanowaniem praw i interesów stron jest kluczowym czynnikiem sukcesu.