Opis
Optymalizacja organizacji musi charakteryzować się jasno zdefiniowanymi celami, w każdej organizacji cele te mogą się różnić, ale muszą być zbieżne z kierunkami strategicznymi. Najczęściej optymalizacja prowadzona jest z następujących perspektywach:
- Czasu trwania: procesu, zadań, czynności,
- Skuteczności przepływu informacji w procesie,
- Jakości realizowanych zadań, zarówno dla klienta zewnętrznego jak i wewnętrznego,
- Stopnia skomplikowania procesu - łatwości jego wykonania dla często zmieniającej się kadry pracowników,
- Efektów cząstkowych procesu, produktów,
- Podatności na zakłócenia- tzw. stabilność procesu,
- Zaangazowania zasobów np. kadrowych,
- Kosztów realizacji zadań.
Wdrożenie
Procesy są analizowane pod kątem możliwości wprowadzenia usprawnień szczególnie, jeśli chodzi o koordynację działań realizowanych w różnych komórkach organizacyjnych jak i pod kątem kosztowym.
Rekomendacja zmian w dwóch perspektywach czasowych (krótko i średnioterminowa) jak i kosztowych (związane ze zmianami w zarządzaniu organizacją, legislacją wewnętrzną, outsorcingiem, wsparciem IT itp.) W tradycyjnym ujęciu zidentyfikowane i zamodelowane procesy nie są poddawane analizie skuteczności ich realizacji. Takie podejście uniemożliwia więc jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy wdrożone rozwiązania są skuteczne, oraz czy istnieje jeszcze potencjał ich doskonalenia w obecnym kształcie. (patrz rysunek). Tylko zamknięcie tzw. pętli doskonalenia pozwoli na uzyskanie oczekiwanego efektu.
Konsultanci Blue energy wraz z wytypowanymi właścicielami procesów opracowują zestaw wskaźników/mierników do procesu, wraz z instrumentarium do ich pomiaru. Działanie takie, po upływie okresu przewidzianego wskaźnikiem odpowie na pytanie czy proces jest zdolny do osiągania zaplanowanych wyników.
Doskonałym wsparciem procesu optymalizacji sa narzedzia informatyczne odpowiadające za:
Korzyści
Optymalizacja to:
- Pieniądze,
- Czas,
- Jakość,
- Energia dla organizacji!