Opis
Dokonanie tego nie jest rzeczą łatwą. Nalezy zastanowić sie czym dysponujemy (silne i słabe strony) oraz wskazać jak odnajdujemy sie na rynku w otoczeniu (szanse i zagrożenia). Oczywiście poza analizą SWOT, możemy wykonac szereg dodatkowych analiz np. PEST, audyt organizacyjny itp., które wskażą potencjał organizacyjny i rynkowy.
Nastepnie po dokonaniu analiz należy opracować plan strategiczny - strategię rozwoju, która bedzie zawierała cele wraz ze sposobem ich realizacji i pomiaru. Pamiętajmy, że istnieje wiele sposobów zachowań: naśladownictwo, innowacyjność, walka cenowa itp. Musimy wybrać właściwą dla naszego rynku i możliwości. Poniżej przedstawiamy ogólną architekturę strategii.
Istotą strategi jest okreslenie dokad zmierzamy, ze wskazanymi inicjatywami / zadaniami, które powodują realizacje celów. Nalezy pamietać iż realizacja celu wymaga opomiarowania i weryfikacji, tu z pomoca przychodzi nam analiza wskaźnikowa, BSC itp.
Wdrożenie
Samo opracowanie strategii nie wystarczy. Startegia uzmysławia pewne fakty, natomiast bez jej właściwego wdrożenia w organizacji nie przyniesie zakładanych skutków. Proces wdrożenia polega na dostosowaniu procesów, projektów realizowanych przez organizacje do efektywnego wykorzystania zasobów i optymalnego realizowania celów.
Konsultanci Blue energy zrealizowali kilkadziesiąt wdrożeń strategii wraz z planem komunikacji, optymalizacją, wskazaniem niezbednych procesów i projektów.
Zarządzanie procesami, Zarządzanie projektami, Zarządzanie wskaźnikami słuzące wdrożeniu strategii to zadnia wymagające ciągłej pracy: analizy, weryfikacji, zarządzania zmianą i właściwej komunikacji. Nie jest to łatwe, ale ze wsparciem technologii informatycznych i narzędzi Blue energy, staje się skuteczniejsze.
Korzyści
Opracowanie i wdrożenie strategii to:
- opracowanie i wdrozenie planu działania i rozwoju organizacji
- wytyczenie konkretnych, wymiernych, realnych celów
- wskazanie ściezki realizacji działań,
- monitorowanie działań,
- zarządznie zmianą,
- modyfikacja modelu funkcjonowania.