Poznaj jedno z najlepszych rozwiązań do automatyzacji i robotyzacji procesów organizacji. BPM -pozwala wyeliminować błędy, standaryzować procesy oraz zapewnić ich efektywność. Buduj ład organizacyjny, zarządzaj ryzykiem i zapewniaj zgodność z wykorzystaniem nowoczesnego systemu, stanowiącego świetne uzupełnienie systemów dziedzinowych (ERP)
BPM Infrastruktura – zarządzanie aktywami
Moduł BPM Infrastruktura służy do zarządzania zasobami dostępnymi w organizacji z uwzględnieniem podziału na określone grupy. W module mogą być wyróżnione frakcje urządzeń, pomieszczeń oraz aktywów:
- Systemy teleinformatyczne w podziale na urządzenia i oprogramowanie (licencje),
- Obiekty – KOB,
- Maszyny – DTR,
- Urządzenia kontrolno-pomiarowe,
- Urządzenia do monitorowania środowiska pracy,
- Urządzenia przeciwpożarowe / gaśnice,
- Inne dowolne.
Dla każdej z ww. grup dostępna jest osobna zakładka przedstawiająca rejestr z informacjami na temat poszczególnych aktywów. Każde aktywo posiada swoją metrykę, czy jak to przyjęło się w metodykach zarządzania majątkiem – paszport. Paszport umożliwia opisanie szeregu cech, które go dotyczą, od nazwy, kategorii, producenta, lokalizacji, odpowiedzialnych za eksploatację, aż po gwarancję, czy serwis. System umożliwia również opisanie zaplanowanych akcji, czy zdarzeń związanych z tym składnikiem (np. terminy serwisu, przegląd, walidacji itd.).
System BPM posiada dedykowaną aplikację mobilną, zaprojektowaną w technologii power apps, wspierającą moduł BPM Infrastruktura. Aplikacja ta posiada szereg funkcjonalności związanych z przeprowadzaniem terenowych przeglądów zasobów dostępnych w organizacji.
Użytkownik skanuje kod QR zlokalizowany na powierzchni zasobu, dzięki czemu otrzymuje zbiór aktualnych informacji go dotyczących. Nie mając dostępu do komputera może w łatwy sposób zweryfikować aktualność danych, a także zaplanować dodatkowe akcje. Dzięki ciągłej komunikacji systemu z serwerem, wszystkie informacje uzupełnione podczas oględzin zostają wprowadzone do systemu BPM.
Działania związane z utrzymaniem i eksploatacją danego aktywa są przypisywane do jego metryki / paszportu bezpośrednio lub w ramach planowania działań związanych z ryzykiem. Przypominanie o zdarzeniach odbywa się w postaci utworzenia stosownego zadania dotyczącego przeprowadzenia zaplanowanej akcji, np. przeglądu składnika majątku skierowanego do osoby odpowiedzialnej, która wcześniej została wskazana w definicji akcji (w kalendarzu składnika majątku). Otrzymuje ona e-mail z powiadomieniem o przydzieleniu zadania, w którym wprowadza datę wykonania oraz wynik przeprowadzonej akcji. Może ona również załączyć pliki, a także powiadomić o akcji nadzorującego dany składnik.
Oceniając ryzyko działania organizacji, oceniasz ryzyko bezpieczeństwa i dostępności zasobów. Dlatego BPM wiąże wykonane w ramach innych modułów: „Bezpieczeństwo informacji”, „Ciągłość działania”, „RODO”, „Ryzyko operacyjne”, „Zarządzanie Incydentem”, analizy z zasobami, których dotyczą. Pozwala to w bardzo efektywny sposób zarządzać aktywami i uzyskać informacje o ich faktycznym wpływie na naszą działalność.
W paszporcie aktywa opisującym składnik majątku, oprócz cech, zbierane są również akcje na nim wykonane, takie jak: wykonane przeglądy, wzorcowania, dokonane opłaty oraz zdarzenia z nim związane, takie jak incydent, awaria, testy. Specyficznym przypadkiem akcji są akcje zmieniające status urządzenia (np. wycofanie).
System zapewnia powiązanie zasobów i budowę ich hierarchicznych zależności, co pozwala zrozumieć funkcjonowanie organizacji i zależności pomiędzy zasobami.
Bardzo ciekawą funkcjonalnością jest automatyczna identyfikacja zasobów, możliwa do przeprowadzenia dodatkowym modułem w obszarze infrastruktury IT.
- Łatwe zarządzanie infrastrukturą w postaci dokumentów / paszportów,
- Możliwość powiązań z wynikami Analizy Ryzyka oraz Postępowaniem z incydentem,
- Przypomnienia o wymaganych działaniach dotyczących aktywów,
- Łatwy sposób na wprowadzanie informacji o przeprowadzonych akcjach,
- Możliwość generowania dzienników przeprowadzonych akcji,
- Wskazanie osób odpowiedzialnych za dany zasób i realizacji wygenerowanych zadań,
- Prosty i łatwy interfejs wspierający inwentaryzację, ocenę, analizę, planowanie działań i eksploatację aktywów,
- Dedykowana aplikacja mobilna.
Wdrożony moduł usprawnił zarządzanie infrastrukturą w postaci sprzętu górniczego. W łatwy sposób przeprowadzona została ewidencja majątku, w szczególności sprzętu przeciwpożarowego. Dzięki zastosowaniu aplikacji mobilnej możliwe było sprawdzenie i dbanie o aktualność przeglądów dla sprzętów rozłożonych w całej przestrzeni kopalni.
Zaprojektowany moduł umożliwił wprowadzenie informacji dotyczących licznych sprzętów laboratoryjnych do systemu. Wdrożenie tego udogodnienia skutkowało usystematyzowaniem dokumentacji związanej z certyfikowaną pracą laboratoryjną, m.in. klasyfikowaniem wzorców analitycznych, generowania procedur wykonywania analiz, a także dokonywania przeglądów technicznych aparatury badawczej.
Dzięki integracji modułu Infrastruktura z modułem BPM odpowiedzialnym za przeprowadzenie analizy ryzyka bezpieczeństwa informacji, możliwe było zbadanie ewentualnych podatności na utratę PID (poufności, integralności, dostępności). Poprzez wprowadzenie spisu pomieszczeń oraz zasobów IT możliwym jest wspomaganie organizacji w identyfikacji źródeł problemów, planowania i realizacji działań.
Powiązane artykuły na blogu
Krajowy System Cyberbezpieczeństwa to wymagania dla operatorów usług kluczowych oraz usług cyfrowych. Czym są te wymagania opisane w dość oszczędny sposób w Ustawie? Co mówi sama ustawa o tym jak zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość realizacji usług kluczowych?
Częstym problemem organizacji jest zapewnienie efektywnego i gwarantującego właściwą rozliczalność kanału komunikacji wewnętrznej, np. związanej z realizacją praw podmiotów danych, czy zgłaszaniem i obsługą naruszeń ochrony danych osobowych
Ile faktycznie zajmuje identyfikacja i realizacja praw podmiotu danych? Czy nasz rejestr czynności wspiera realizację praw? Czy potrafimy automatyzować procesy realizacji praw podmiotu danych?