Zapewnij rozwój i stabilność organizacji. Zapoznaj się z usługami z zakresu projektowania strategii, wdrażania systemów zarządzania i optymalizacji. Skorzystaj z kompleksowego podejście do budowy modelu GRC – ład organizacyjny, zarzadzanie ryzykiem, ocena zgodności.
Zarządzanie IT
Rosnące oczekiwania ze strony biznesu, zmienne środowisko regulacyjne oraz konkurencyjne otoczenie może powodować wzrost liczby zgłoszeń w kierunku Działów IT dotyczących nowych uruchomień lub zmian w istniejących usługach. Jak zatem zapanować nad procesem utrzymania obecnej infrastruktury przy jednoczesnym alokowaniu zasobów w rozwój i nowe technologie ? Warto skorzystać z doświadczeń tysięcy organizacji, które świadczą usługi IT w oparciu o model usługowy opisany w standardach ISO.
Aby tego dokonać należy rozważyć powołanie katalogu usług, uzgodniony pod kątem parametrów i kosztów oraz listy usług dla wszystkich interesariuszy jednostki IT. Ponadto, uruchomić podstawowe procesy, które w odniesieniu do uzgodnień pozwolą na prawidłowe zarządzanie infrastrukturą, potencjałem wykonawczym i kosztami związanymi z utrzymaniem infrastruktury niezbędnej do świadczenia usług.
Lista procesów nie jest długa. Nasi konsultanci, bazując na standardzie ISO/IEC20000-1, zalecają:
- Zarządzanie poziomem usług
- Raportowanie usług
- Zarządzanie ciągłością i dostępnością usług
- Budżetowanie i rozliczanie usług
- Zarządzanie potencjałem wykonawczym
- Zarządzanie bezpieczeństwem informacji
- Zarządzanie relacjami z biznesem
- Zarządzanie dostawcami
- Zarządzanie incydentami i wnioskami o usługę
- Zarządzanie problemami
- Zarządzanie konfiguracją
- Zarządzanie zmianą
- Budowanie bazy wiedzy
Ustanowienie powyższych procesów, zadbanie o przebieg zgodny z planem w niedalekiej perspektywie czasu przyniesie wymierne korzyści w postaci lepszej komunikacji z interesariuszami w zakresie oczekiwań, wyzwań, planowanych zmian mających bezpośredni wpływ na infrastrukturę oraz sposób świadczenia usług przez IT.
Jesteśmy przekonani, że raportowanie usług oraz utrzymywanie cyklicznej komunikacji z biznesem pozwala identyfikować problemy oraz nowe wyzwania na wczesnym etapie ich formowania. Przy odpowiednim podejściu, po konsultacjach z biznesem, zapewni to przygotowanie rozwiązań spełniających oczekiwania klienta, przy jednoczesnym zachowaniu efektywności kosztowej.
Stały proces cyfryzacji informacji i sposobów przetwarzania ma wpływ na wzrost uzależnienia ciągłości dostępu do informacji od mediów, takich jak zasilanie, łącza internetowe, a nawet od wody wykorzystywanej w instalacjach chłodzenia. Mając świadomość zależności od powyższych zasobów, potencjalnej możliwości utraty, niedostępności lub pogorszenia paramentów, należy przygotować się na pracę w warunkach niedostępności lub zakłócenia dostaw krytycznych mediów. Podczas analiz u klienta nasi konsultanci starają się również zinwentaryzować procesy zlecane na zewnątrz, tak aby wypracować odpowiednie warunki umowne dla dostawców technologii i usług.
Zmiany w otoczeniu zewnętrznym i regulacyjnymgenerują również nowe oczekiwania wobec działów IT. Niezwykle ważny staje się proces zarządzania zmianą, który obejmuje zarówno dostawców, systemy informatyczne, jak i elementy infrastruktury, które są kluczowe dla procesu świadczenia usług IT.
Efektem źle przeprowadzonej zmiany może być awaria, która prowadzi do powstania strat finansowych, utraty wizerunku organizacji, a w konsekwencji zaufania partnerów biznesowych. Na naszych projektach, wspólnie z IT, dokonujemy dywersyfikacji obecnie stosowanych praktyk pod kątem zabezpieczenia organizacji na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Dla obszarów krytycznych opracowujemy plany wyjścia z nieudanej zmiany, plany awaryjne oraz procedury. Staramy się wszystko przetestować w środowisku zbliżonym do produkcyjnego, aby nabyć pewności, że to co zaplanowaliśmy, będzie realizowane zgodnie z oczekiwaniami.
Opracowanie skutecznych planów awaryjnych wymaga wdrożenia skutecznego procesu zarządzania konfiguracją, wiedzą o systemach, infrastrukturze, posiadania odpowiedniego potencjału wykonawczego i kompetencji. Rozpoznanie kluczowych kompetencji, minimalnej obsady osobowej niezbędnej dla utrzymania usług na uzgodnionym poziomie stało się niezwykle ważne w okresie pandemii COVID-19. Współpraca z Klientami pokazała, że tam gdzie rozpoznano podczas naszych projektów powyższe potrzeby, łatwiej było planować pracę i zapewnić odpowiedni skład osobowy.Nie bez znaczenia jest również wpływ fluktuacji kadrIT, gdzie może dochodzić do trwałej utraty wiedzy i kluczowych kompetencji.
Postrzeganie działów IT jako źródła kosztów, jednostek nieprzynoszących zysków, powinno się zmieniać wraz z uruchomieniem procesu budżetowania usług, precyzyjnego rozliczania ze stałą kontrolą kosztów. Nasi Klienci często pytają co według nas jest bardziej opłacalne, utrzymanie infrastruktury on-premise, wykorzystanie chmury, czy zakup usług w modelu SaaS ? Staramy się pomóc uruchamiając proces rozliczania kosztów i odpowiedniej alokacji kosztu i przychodu dla pozycji z katalogu usług. Cykliczne raporty, analizy i nadzór nad kosztami stałymi pozwala udzielić precyzyjnej odpowiedzi na bazie faktów, liczb oraz przepływów środków finansowych. Po co to wszystko ? Aby optymalizować sposoby działania, zwiększać efektywność pracy, eliminować lub automatyzować proste i powtarzalne czynności.
- Udokumentowane oczekiwania interesariuszy obszaru IT
- Alokowanie zasobów do obsługi prostych zadań odciąża zespoły projektowe i wspiera rozwój
- Transparentność w zakresie rozliczania kosztów świadczenia usług
- Przygotowanie na wdrożenie nowych usług – uzgodniona metodyka projektowa
- Zarządzanie wiedzą, konfiguracją, opracowana dokumentacja DR {ang. disaterrecover) zwiększa odporność organizacji na zakłócenia i awarie
- Wzrost zaufania partnerów biznesowych
- Możliwość wykazania przed regulatorem stosowania dobrych praktyk (np. podczas kontroli)
- Możliwość planowania okien technicznych, czasu niezbędnego na konserwacje systemów i elementów konfiguracji
Powiązane artykuły na blogu
Krajowy System Cyberbezpieczeństwa to wymagania dla operatorów usług kluczowych oraz usług cyfrowych. Czym są te wymagania opisane w dość oszczędny sposób w Ustawie? Co mówi sama ustawa o tym jak zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość realizacji usług kluczowych?
Częstym problemem organizacji jest zapewnienie efektywnego i gwarantującego właściwą rozliczalność kanału komunikacji wewnętrznej, np. związanej z realizacją praw podmiotów danych, czy zgłaszaniem i obsługą naruszeń ochrony danych osobowych
Ile faktycznie zajmuje identyfikacja i realizacja praw podmiotu danych? Czy nasz rejestr czynności wspiera realizację praw? Czy potrafimy automatyzować procesy realizacji praw podmiotu danych?