Wdrażaj systemy zarządzania i buduj regulacje w oparciu o system BPM. Pozwala efektywnie zarządzać procesami, dokumentacją i wspiera monitorowanie i ocenę. Stanowi platformę zapewnienia ładu organizacyjnego, zarządzania ryzkiem oraz zapewnienia zgodności zarówno dla standardów ISO, jak i wymagań prawnych.
BPM Zarządzanie ryzykiem
W celu skutecznego analizowania i raportowania ryzyka coraz częściej wykorzystywane są rozmaite narzędzia informatyczne. Począwszy od arkuszy kalkulacyjnych po systemy informatyczne dedykowane dla zarządzania ryzykiem.
Blue Energy wykorzystując swoje 10-letnie doświadczenie w realizacji projektów z zakresu szeroko pojętego zarządzania ryzykiem, przygotowało moduł systemu BPM umożliwiający zautomatyzowanie procesu zarządzania ryzykiem w różnych obszarach działalności.
Moduł BPM Zarządzanie ryzykiem umożliwia wspomaganie w organizacji realizacji metodyki zarządzania ryzykiem opracowanej zgodnie z różnymi standardami dostępnymi na rynku, m.in. ISO 31000, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, COSO II, RODO/GDPR i inne.
Moduł jest niepowtarzalnym rozwiązaniem, które odróżnia się od innych dostępnych na rynku narzędzi informatycznych dużą elastycznością dostosowania do specyfiki organizacji, szerokim zakresem konfiguracyjnym, w tym różnorodnością kryteriów oceny ryzyka w zależności od obszaru konfiguracyjnego. Ponadto narzędzie umożliwia prowadzenie w jednym momencie przeglądów ryzyka dla różnych obszarów konfiguracyjnych[1] niezależnie.
W celu zapewnienia porównywalności wyników oceny ryzyka w różnych obszarach zarządzania w organizacji, system bazuje na konfiguracji kostki ryzyka lub wzoru przeliczeniowym w wyznaczaniu poziomu ryzyka.
Dzięki zastosowaniu automatyzacji procesu każdy uprawniony użytkownik może w systemie uruchomić proces zgłaszania ryzyka. Każde zgłaszane ryzyko w działalności organizacji kierowane jest do akceptacji wyznaczonego dla danego zakresu tematycznego (procesu lub składnika majątku lub komórki organizacyjnej) właściciela ryzyka. Takowy właściciel każdorazowo podejmuje decyzję w sprawie zasadności zgłaszanego ryzyka, jak również wykonuje okresowe, kompleksowe przeglądy rejestru ryzyka dla danego obszaru tematycznego, w celu potwierdzenia czy ryzyko na danym poziomie nadal występuje lub czy wymaga zmiany.
Moduł zarządzania ryzykiem ma szerokie możliwości rozwoju, np. ryzyka zidentyfikowane w module można analizować podczas prowadzenia audytów wewnętrznych lub w przypadku korzystania z modułu Cele i wskaźniki (link do strony).W module zarządzanie ryzykiem powstaje możliwość identyfikacji ryzyk związanych z celami, a w przypadku korzystania z modułu Infrastruktura (link do strony) w module zarządzania ryzykiem powstaje możliwość identyfikacji ryzyk powiązanych ze składnikiem majątku zarejestrowanym w tym module. Ponadto w przypadku zarejestrowania zdarzenia w module BPM Incydenty (link do strony) istnieje możliwość przeprowadzenia analizy ryzyk związanych ze zidentyfikowanymi zdarzeniami .
Moduł ponadto integruje się:
- z modułem Ciągłość działania (link), tzn. dla zasobów krytycznych, dla których nie prowadzi się klasyfikacji informacji możliwe jest przeprowadzenie analizy ryzyka w module Zarządzania ryzykiem operacyjnym;
- modułem biblioteka dokumentów (link) w zakresie możliwości wskazywania mechanizmów kontroli ryzyka w postaci regulacji wewnętrznych.
Dla zidentyfikowanych w module ryzyk, dla których ustanowiono konieczność wdrożenia planu postępowania z ryzykiem, system umożliwia zaprojektowanie tego planu, przydzielenie określonych działań w planie do realizacji konkretnym użytkownikom ze wskazaniem terminu do którego należy działanie wykonać. Ponadto dla każdego działania w planie postępowania z ryzkiem możliwe jest określenie czy osoba nadzorująca realizację planu ma otrzymywać okresowe raporty z postępów realizacji działania czy nie, jak również jaka ma być częstotliwość tego raportowania. Po zatwierdzeniu w systemie planu postępowania z ryzykiem, działania związane z jego realizacją są przydzielane właściwym osobom. System mailowo komunikuje użytkownikom zadania przydzielane w systemie do realizacji. Każdorazowo informuje o zadaniu, które należy zrealizować. Raporty z postępów w realizacji działań również są przydzielane jako zadania i po ich zakończeniu mailowo przekazywane do zapoznania osobom nadzorującym działania w ramach planu postępowania z ryzykiem. Opisany mechanizm zapewnia, że użytkownik nie musi logować się do systemu aby sprawdzić czy jakieś zadania zostały mu przydzielone, gdyż każdorazowo otrzymuje informację mailową o tych zdarzeniach i z poziomu komunikatu mailowego może przejść do odpowiedniego zadania w systemie.
System dzięki innowacyjnym rozwiązaniom umożliwia bieżące monitorowanie postępów w realizacji planów minimalizacji ryzyka, generowanie raportów m.in. w formacie xlsx, zarówno z rejestru wszystkich zgłoszonych ryzyk, jak i z planów postępowania z ryzykiem. Dzięki modułowi raportowania istnieje możliwość generowania predefiniowanych w systemie raportów, np. Hierarchii ryzyk czy Rankingu ryzyk.
Dodatkową funkcjonalnością wspierającą moduł Zarządzania ryzykiem jest moduł dashboardów, który prezentuje predefiniowane dla modułu zarządzania ryzykiem wykresy i zestawienia. Każdy z użytkowników może samodzielnie konfigurować, które dashboardy mają wyświetlać się w jego panelu zarządczym.
Ciekawą funkcjonalnością udostępnioną w module jest możliwość zgłaszania ryzyk powodujących zagrożenia dla prowadzonej działalności, ale również ryzyk powodujących szanse oraz prowadzenia ich oceny w oparciu o kryteria w kontekście odpowiednio zagrożenia lub szansy. Możliwość oceny ryzyk w kontekście szans jest decyzją organizacji i może być włączona w konfiguracji systemu.
BPM moduł Zarządzanie ryzykiem to rozwiązanie działające w przeglądarce internetowej i komunikujące się z użytkownikami poprzez zadania przydzielane w systemie, jak również komunikaty mailowe kierowane do użytkowników systemu. Ponadto system umożliwia:
- Konfigurowanie kryteriów oceny ryzyk w kontekście zagrożeń i szans;
- Konfigurowanie obszarów zarządzania ryzykiem, ze wskazaniem które kryteria mają być wykorzystywane w którym z obszarów;
- Zgłaszanie przez użytkowników, którym nadano uprawnienie ryzyk, we wskazanych obszarach zidentyfikowanych ryzyk;
- Podejmowanie decyzji przez właścicieli ryzyk odnośnie zgłaszanego ryzyka;
- Definiowanie i nadzorowanie w systemie realizacji planów postępowania z ryzykiem, w tym raportowanie postępów z realizacji działań w ramach planów postępowania z ryzykiem;
- Prowadzenie kompleksowych przeglądów aktualności zidentyfikowanych ryzyk i tworzenie dla nich rejestrów ryzyk w ramach przeglądu;
- Opcjonalne prowadzenie przeglądów aktualności nadanych ocen poszczególnym ryzykom, z częstotliwością zależną od wyznaczonego poziomu ryzyka;
- Generowanie raportów z zarejestrowanych w systemie ryzyk oraz z planów postępowania z ryzykiem w postaci plików xlsx;
- Generowanie predefiniowanych raportów dostępnych w systemie, np. Hierarchia ryzyk, Ranking ryzyk;
- Dostępność predefiniowanych dashboardów związanych z ryzykami;
- Możliwość zaprojektowania raportów / dashboardów zgodnych z potrzebami / oczekiwaniami zamawiającego;
- Duża elastyczność systemu w projektowaniu nowych funkcjonalności pod indywidualne potrzeby Zamawiającego.
Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji to tematyka poruszana zarówno wśród małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, jak również w jednostkach administracji publicznej.
Moduł zarządzania ryzykiem operacyjnym jest przeznaczony dla wszystkich tych organizacji, które chcą zbierać informacje o zdarzeniach mogących powodować ryzyko dla prowadzonej działalności z różnych komórek organizacyjnych.
Jeżeli w Twojej organizacji prowadzona jest identyfikacja i ocena ryzyka dla prowadzonej działalności / realizowanych zadań lub prowadzonych procesów to BPM Moduł Zarządzanie ryzykiem jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Zarządzanie ryzykiem operacyjnym często wspomagane jest powszechnie dostępnymi narzędziami informatycznymi, takimi jak np. arkusze kalkulacyjne. Rozwiązanie takie sprawdza się w przypadku małych organizacji, prostych metodyk oceny ryzyka, małej częstotliwości prowadzonych analiz, małego grona zaangażowanych osób oraz niewielkiej zmienności ryzyk.
W innych przypadkach rozwiązanie to nie będzie wystarczająco efektywne, ponieważ analiza zebranych w ten sposób danych pod kątem zmienności w odniesieniu do poprzednich wyników jest każdorazowo pracochłonna i obarczona dużym prawdopodobieństwem powstania błędów.
Znakomitą alternatywą dla tego podejścia jest moduł BPM Zarządzanie ryzykiem, w którym prowadzona jest automatyzacja działań niezbędnych do wykonania, a dane podlegające zmianom raportowane są przez system, przez co niemalże do 0 obniżana jest ilość możliwych błędów dotyczących wyników analizy zgormadzonych danych.
Doświadczenia wielu organizacji pokazują, że w przypadku dużej ilości ryzyk zidentyfikowanych w komórkach organizacyjnych oraz dużej częstotliwości analiz ryzyka, pojawia się wśród oceniających ryzyko chęci uproszczenia procesów i znalezienia tzw. „ścieżki uproszczonej”. Nie zawsze jest to zgodne z celami organizacji, jednakże w przypadku braku procesów automatyzujących sytuacje takie są dużo bardziej prawdopodobne.
Co zrobić aby uchronić organizację przed tego typu problemami?
Tam gdzie jest to możliwe należy zastosować mechanizm automatyzujący i zabezpieczający przed zmianami bez wprowadzenia uzasadnienia dla zmian. Najskuteczniejszym rozwiązaniem w tym zakresie będzie wprowadzenie obiegu workflow, w którym pojawia się mechanizm weryfikujący poprawność wprowadzonych danych, jak również weryfikacja merytoryczna zgłaszanych / zmienianych ryzyk.
Blue Energy wychodzi naprzeciw tym potrzebom udostępniając narzędzie informatyczne, które zapewnia nie tylko automatyzację procesu oceny ryzyka, alerównież weryfikację merytoryczną zgłaszanych ryzyk przez uprawnionych użytkowników.
- Eliminacja błędów związanych z niewłaściwym raportowaniem zgłoszonych ryzyk;
- Szybki dostęp do zgłoszonych ryzyk w podległej strukturze organizacyjnej;
- Kierujący jednostką organizacyjną ma dostęp do wszystkich ryzyk zgłoszonych w jego jednostce;
- Jednoznaczna definicja kryteriów i możliwość określenia wymagalności ich oceny;
- Szybka możliwość wskazania kto i kiedy zgłosił dane ryzyko w organizacji;
- Łatwość nadzorowania postępów w realizacji planów postępowania z ryzykiem, jak również opóźnień ich realizacji;
- Możliwość zdefiniowania różnych kombinacji kryteriów oceny ryzyka dla różnych obszarów konfiguracji;
- Możliwość uruchomienia wielu przeglądów ryzyka dla różnych obszarów konfiguracyjnych w jednym terminie;
- Zarządzanie uprawnieniami do odczytu poszczególnych ryzyk przez pryzmat struktury organizacyjnej;
- Skrócenie czasu związanego z analizą zmian w odniesieniu do poprzedniego przeglądu ryzyka;
- Dostępność predefiniowanych raportów i dashboardów;
- Możliwość wprowadzenia słownika ryzyk ograniczającego dowolność w nazewnictwie ryzyk;
- Usprawnienie komunikacji związanej z wykonaniem przeglądów ryzyka, szybka identyfikacja poziomu wykonania przeglądów.
Duże przedsiębiorstwo branży energetycznej, angażujące do procesu identyfikacji i przeglądów ryzyk wszystkich kierujących komórkami, prowadzące analizę ryzyka w arkuszu kalkulacyjnym i przygotowujące jeden raport zbiorczy z wszystkich zebranych arkuszy. Wdrożenie BPM z modułem Zarządzanie ryzykiem spowodowało skrócenie czasu związanego z opracowaniem raportu z przeglądu ryzyka o 90% oraz wyeliminowało błędy związane z niewłaściwym wyznaczeniem poziomu ryzyka i sposobów reakcji na ryzyko.
Podmiot administracji publicznej, prowadzący identyfikację ryzyka w 3 różnych obszarach z wykorzystaniem różnych kryteriów oceny ryzyka postanowił rozwiązać problem z brakiem możliwości analizy wyników identyfikacji ryzyk w skali całej organizacji. Wdrożenie obejmowało wprowadzenie modułu Zarządzania ryzykiem z funkcjonalnością daschboardów.Osiągnięto efekt w postaci skrócenia czasu niezbędnego do zestawienia w skali całej organizacji wyników identyfikacji ryzyka we wszystkich obszarach do 0.
Średni podmiot zajmujący się działalnością produkcyjną, w wielu lokalizacjach prowadzący rejestr ryzyk w ewidencji udostępnionej na udziale sieciowym, poszukiwał rozwiązania umożliwiającego ograniczenie dowolności w raportowaniu powstających ryzyk. Wdrożenie modułu Zarządzanie ryzykiem spowodowało skatalogowanie zgłaszanych ryzyk i skrócenie czasu związanego z raportowaniem do Zarządu organizacji ryzyk i ich poziomu w różnych obszarach i lokalizacjach działalności wraz z opracowaniem ich hierarchii.
Powiązane artykuły na blogu
Krajowy System Cyberbezpieczeństwa to wymagania dla operatorów usług kluczowych oraz usług cyfrowych. Czym są te wymagania opisane w dość oszczędny sposób w Ustawie? Co mówi sama ustawa o tym jak zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość realizacji usług kluczowych?
Częstym problemem organizacji jest zapewnienie efektywnego i gwarantującego właściwą rozliczalność kanału komunikacji wewnętrznej, np. związanej z realizacją praw podmiotów danych, czy zgłaszaniem i obsługą naruszeń ochrony danych osobowych
Ile faktycznie zajmuje identyfikacja i realizacja praw podmiotu danych? Czy nasz rejestr czynności wspiera realizację praw? Czy potrafimy automatyzować procesy realizacji praw podmiotu danych?